Contact

Hoe begin ik er aan?

Met de onderstaande starterschecklist ben je in enkele stappen zo gelanceerd als zelfstandige!

1. Maak een businessplan

Een businessplan is belangrijk om je ideeën om te zetten in rendabele plannen. Denk na over de missie, visie, strategie en doelgroep van je zaak. Het uitiendelijke businessplan moet zowel de unieke verkoopproposities als een financieel plan bevatten. Acerta’s Startersacademie biedt gratis online workshops over verschillende aspecten van het starten van een bedrijf. Ten slotte helpt Acerta je met persoonlijk advies en coaching, evenals met het kiezen van de juiste ondernemingsvorm voor je zaak.

2. Kies een juridische ondernemingsvorm

Bij het opzetten van een onderneming moet je een keuze maken voor de ondernemingsvorm. Enkele belangrijke factoren om rekening mee te houden zijn:

  • Startkapitaal
  • Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
  • Beslissingen nemen
  • Belastingen betalen

De belangrijkste ondernemingsvormen in België zijn:

Eenmanszaak de eenvoudigste vorm
Commanditaire vennootschap (CommV) bestaat uit een beherende vennoot en één of meer stille vennoten
Vennootschap onder firma (VOF) geen startkapitaal vereist
Besloten vennootschap (BV) beperkte aansprakelijkheid voor de aandeelhouders
Naamloze vennootschap (NV) typisch voor kmo's en grote ondernemingen
Cooperatieve vennootschap (CV) minimaal 3 oprichters vereist

De Acerta-experts kunnen je helpen om de juiste keuze te maken voor jouw onderneming en bij te staan met de administratieve formaliteiten.

3. Bepaal je sociaal statuut

Er zijn 5 verschillende manieren om als zelfstandige aan de slag te gaan in België:

  • Zelfstandige in hoofdberoep
  • Zelfstandige in bijberoep
  • Meewerkende partner
  • Student-zelfstandige
  • Actieve gepensioneerde

4. Geef je zaak een naam

De naam van je bedrijf is belangrijk, omdat het de eerste indruk vormt bij je potentiële klanten. Er zijn verschillende soorten namen:

  • Maatschappelijke naam: de officiële naam van je onderneming, zoals vermeld in de statuten.
  • Vennootschapsnaam: de maatschappelijke naam die uniek moet zijn.
  • Merknaam: een naam die je kunt registreren en beschermen.
  • Handelsnaam: de naam die je publiek gebruikt voor je onderneming.

5. Verzeker jezelf

Als starter is het belangrijk om je goed te verzekeren tegen verschillende risico's. Enkele belangrijke verzekeringen zijn:

  • Pensioensparen: VAPZ, IPT, POZ
  • Verzekeringen bij tegenslag: Hospitalisatieverzekering, Arbeidsongevallenverzekering, Verzekering gewaarborgd inkomen
  • Aansprakelijkheidsverzekeringen: Burgerlijke aansprakelijkheid, juridische bijstand

Door je goed in te dekken, bouw je een sterk vangnet op als startende ondernemer. Acerta kan je hierbij adviseren en de juiste verzekeringen op maat aanbieden.

6. Regel je opstartformaliteiten

Als startende ondernemer is het belangrijk dat al je administratie in orde is vooraleer je van start gaat. Enkele essentiële stappen:

  1. Zakelijke bankrekening openen
  2. Ondernemingsnummer aanvragen
  3. Btw-nummer activeren
  4. Aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds
  5. Vergunningen checken

7. Vind een boekhouder

Als zelfstandige ben je verplicht om een boekhouding bij te houden, maar een boekhouder inschakelen is niet altijd noodzakelijk. Bij een vereenvoudigde boekhouding (voor eenmanszaken, VOF's en CommV's met een omzet onder 500.000 euro) mag je dit zelf doen. Voor een dubbele boekhouding, zoals bij BV's, NV's of ondernemingen met een hogere omzet, is een boekhouder verplicht. Hoewel het zelf bijhouden van de boekhouding tijd en kennis vraagt, kan een boekhouder je veel zorgen uit handen nemen en deskundig advies bieden. Lees verder om te ontdekken welke optie het beste bij jouw onderneming past.

Klaar om te starten?

Start jouw avontuur als zelfstandige met Acerta. Wij staan klaar om je te helpen bij deze grote mijlpaal en zorgen dat je vlot uit de startblokken schiet.