Financiële stress bij werknemers: wat kunnen bedrijven doen?
Wie financiële zorgen heeft, durft daar vaak niet over te praten. Laat staan om hulp te vragen. Hoewel het onderwerp onder een taboesfeer hangt, is het belangrijk dat bedrijven erbij stilstaan. De gevolgen van financiële stress zijn immers reëel, ook op de werkvloer. Tijdens ons Acerta Panel Webinar gingen Professor dr. Bert Schreurs (Vrije Universiteit Brussel), Professor dr. Chris Wuytens (Acerta Consult), welzijnsexperte Kristel Minten (Acerta Consult) en hr-manager Klaas Vermeulen (Ferm Thuiszorg) hierover met elkaar in gesprek.
Verschillende crisissen, verschillende impact
De ene crisis volgt de andere op, maar niet elke crisis heeft dezelfde impact. Terwijl de coronacrisis vooral een impact heeft gehad op ons mentaal welzijn, heeft de energiecrisis eerder een impact op ons financieel welzijn. Kristel Minten verduidelijkt dat financieel welzijn hand in hand gaat met mentaal welzijn. Wie het moeilijk heeft om de eindjes aan elkaar te knopen op het einde van de maand, die zal het ook moeilijk hebben om zich te concentreren op de werkvloer.
Prof. dr. Bert Schreurs bevestigt dat ook, maar volgens hem is er nog niet veel wetenschappelijk onderzoek rond het thema. Wat wel al bewezen is, is dat wie financiële stress ervaart, die stress ook meeneemt op de werkvloer. Het cognitief functioneren wordt erdoor beïnvloed: werknemers hebben minder aandacht voor hun werk, ze zijn minder proactief en neigen zelfs tot anti-productief gedrag zoals te laat komen of zelfs niet naar het werk komen.
Bedrijven kunnen financiële stress verlagen
Hoe kunnen bedrijven een steentje bijdragen en financiële zorgen verlichten? Een loonsverhoging is niet (altijd) realistisch, want ook bedrijven hebben het moeilijk vanwege de inflatie en de bijhorende loonkosten. Bovendien geeft Prof. dr. Bert Schreurs aan dat (meer) geld geven alleen helpt wanneer je mensen leert om beter te plannen en op lange termijn na te denken.
Prof. dr. Chris Wuytens geeft mee dat bedrijven kunnen helpen met de financiële geletterdheid van werknemers en/of een coach zouden kunnen aanstellen die de werknemer begeleidt. Op deze manier kan je de autonomie van de werknemer verhogen. Bovendien zal de betrokkenheid tot de organisatie verhogen omdat je als werkgever ondersteuning geeft. Dit heeft een positief effect op je interne én externe employer branding en is positief voor de motivatie van je werknemers.
Let wel op voor de privacy. Werkgevers moeten de privacy van werknemers respecteren en kunnen enkel en alleen tussenkomen als dat volledig op initiatief is van de werknemer.
Voorkomen is beter dan genezen
Maatregelen rond financieel en mentaal welzijn kunnen reactief of proactief zijn. Je kan een aanspreekpunt voorzien (iemand van de personeelsdienst of een vertrouwenspersoon) waar werknemers met hun financiële vragen en bezorgdheden terecht kunnen.
Klaas Vermeulen geeft een mooi voorbeeld uit de praktijk: de luistertelefoon. Bij Ferm Thuiszorg bestaat er een telefoonlijn waarnaar medewerkers kunnen bellen als ze psychologische ondersteuning nodig hebben. De telefoon wordt bemand door een psychologe, die intervenieert of doorverwijst waar nodig. Het idee kwam er na de coronacrisis, en hoewel de telefoon niet roodgloeiend staat, leeft het idee ervan wel op de werkvloer en ervaren de werknemers dat als rustgevend.
Maak werk van een welzijnsbeleid
Als werkgever mag je het belang van welzijn op de werkvloer niet onderschatten. Voelen je medewerkers zich goed in hun vel, dan reflecteert zich dat ook in hun job. En dat uit zich dan weer in de kwaliteit van hun werk en in hun productiviteit. Wil je als organisatie succesvol zijn? Dan is investeren in het welzijn van je personeel dus een absolute must!
Geschreven door
Director Legal, Reward & opleidingen bij Acerta.