Arbeidsongevallen bij lokale besturen

€ 365,- (excl. BTW)

Schrijf in
6 uur opleiding
Eerstvolgende startdatum: 26 november 2024
Opleiding op maat aanvragen

Deel deze opleiding via

Arbeidsongevallen bij lokale besturen

Wanneer is er sprake van een arbeidsongeval en hoe zit het juist met ongevallen op de arbeidsweg? Op welke vergoedingen heeft het slachtoffer recht? Hoe verloopt de procedure? Wat bij het einde van een tewerkstelling en kan je op dat ogenblik bv. een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd nog wel beëindigen? Is het mogelijk om een ambtenaar die als gevolg van een arbeidsongeval definitief ongeschikt is, voortijdig te pensioneren? Hoe reageren indien een personeelslid, werkzaam bij meerdere werkgevers, bij een andere werkgever een arbeidsongeval heeft? Welke rol speelt de arbeidsongevallenverzekeraar? Kortom, tal van vragen waarop deze opleiding een antwoord wil bieden.

Na deze opleiding

  • Ken je de geldende arbeidsongevallenregeling
  • Verwerf je de nodige basiskennis
  • Krijg je inzicht in specifieke problemen en de oplossingen die daarbij horen

Inhoud

De opleiding vertrekt van de basisprincipes die zijn vervat in de Arbeidsongevallenwet Overheidspersoneel en het voor de lokale sector geldende uitvoeringsbesluit, zoals geïnterpreteerd en aangevuld door de rechtspraak en de rechtsleer.

Volgende items worden o.a. besproken:

  • Wat is een arbeidsongeval: voorwaarden
  • Arbeidswegongeval
  • Uitsluitingen
  • De bewijslast
  • De vergoedingen bij tijdelijke arbeidsongeschiktheid
  • De rente bij blijvende arbeidsongeschiktheid
  • Consolidatie en bepaling percentage blijvende arbeidsongeschiktheid
  • De (her)verzekeraar
  • De rol van Medex
  • Procedure
  • Arbeidsongeval bij meerdere werkgevers
  • Niet erkenning van een arbeidsongeval en de beroepsprocedure
  • Herzieningsprocedure bij verergering
  • Subrogatie ziekenfonds
  • Deeltijdse werkhervatting
  • Medische overmacht contractuelen
  • Arbeidsongeval vs. re-integratietraject 
  • Vroegtijdige pensionering bij statutairen

De cursisten krijgen de mogelijkheid om vóór de opleiding vragen te stellen. Als rode draad doorheen de uiteenzetting, worden deze praktische vragen behandeld en geplaatst binnen de juridische context.

Aanpak

Live
OF
Via Microsoft Teams met ruimte voor interactie en praktijkvoorbeelden.

Opleiding volgen is intensief, zeker online. Daarom houden we op regelmatige tijdstippen een pauze.  

Waar en wanneer

Online Opleiding 26 november 2024
9:00 - 15:00
Online Opleiding 10 maart 2025
9:00 - 15:00

Doelgroep

Deze opleiding is geschikt voor iedereen die met personeel werkt in een lokaal bestuur en die in zijn dagelijks werk te maken krijgt met sociaal-juridische vragen van medewerkers. Ook medewerkers die instaan voor de relatie en de communicatie met het sociaal secretariaat zijn welkom.

Docenten

Prijs

Totale kostprijs

€ 365,- (excl. BTW)

Schrijf in

Gerelateerde opleidingen

Boekhoudkundige verwerking van de lonen (voor wie werkt met Acerta Connect)

In deze opleiding, gericht naar Acerta Connect klanten, leer je de principes van de lonen in de boekhouding aan de hand van de Acerta looncodes.

Bekijk de opleiding
Acerta opleidingen decemberafrekening_acerta

Decemberafrekening

Als het arbeidsregime van een collega wijzigt, dan moet je vaak een decemberafrekening maken. De opleiding ‘Decemberafrekening’ geeft tekst en uitleg.

Bekijk de opleiding
Acerta opleidingen arbeidsduur_acerta

Arbeidsduur in de social profit

De social profit-sector kent vele variabele uurroosters. Wil je een helder overzicht van de wettelijke regels? Ontdek een opleiding die klaarheid schept.

Bekijk de opleiding