Ecossentials: een duurzame webshop met impact

Vorige

Ecossentials: een duurzame webshop met impact

Moenia Ladhib startte haar avontuur als ondernemer toen ze nog studeerde. Iets wat ze iedereen die droomt van een eigen zaak kan aanraden. Dat ondernemen veel meer is dan een idee hebben, bewijst Moenia met het verhaal van Ecossentials. Het is durven springen, je visie durven doordrukken en altijd een stap vooruit denken. Zo maakt Moenie een impact op de wereld en werkt ze mee aan een duurzamere toekomst. Elke dag een stap dichter bij een kleinere afvalberg en een properdere planeet.

 

Ambitieuze onderneemster en fulltime ecowarrior

“Ik ben ambitieus en ik ben al altijd ambitieus geweest.” Dat is volgens Moenia de perfecte beschrijving van zichzelf. “Ik spreek al van een eigen zaak sinds ik snapte wat dat precies inhield. Ik kom dan ook uit een familie van zelfstandigen. De inspiratie om te ondernemen is dus overal rondom mij aanwezig.”

Het duurde nog even vooraleer ze naast fulltime ondernemer ook fulltime ecowarrior werd. “Ik was nooit heel bewust met ecologie bezig. Tot ik samen met mijn familie op vakantie ging naar Tunesië, waar mijn familie oorspronkelijk vandaan komt. Hoe prachtig Tunesië ook is, het is een land zonder gereguleerd afvalbeheer. En dat zie je overal. Het was alleszins een trigger voor mij om te leven met minder afval.”

Het eerste wat Moenia deed na haar vakantie was uitzoeken hoe ze haar impact op de afvalberg kon verminderen. Ze vond manieren om minder plastic te kopen, ontdekte merken die verpakkingsloos produceren en kocht zelf producten met een duidelijk ecologische inslag.

“Wat ik online vond, zag er ofwel saai en ongeïnspireerd uit, of kwam van de andere kant van de wereld. In België of onze buurlanden vond ik niks dat er mooi en toegankelijk uitzag en ook inzette op een kleinere afvalberg of op hergebruik. Dus besloot ik om zelf een webshop op te starten met ecologische producten die er ook leuk uitzien.”

Van lightbulb moment tot succesvolle crowdfunding

Moenia spreekt over een lightbulb moment, een klik in haar hoofd en een trigger om actie te ondernemen. “Dat is voor mij de kern van ondernemer zijn. Het gaat niet enkel om ideeën hebben maar vooral om de durf om die ideeën ook te realiseren. Het is motivatie en passie combineren om een wezenlijk verschil te maken in de wereld.”

2,5 jaar na haar lightbulb moment beseft Moenia heel goed dat een idee, inspiratie en ambitie maar een deel van haar succesvol ondernemersverhaal zijn. Kennis opdoen en actief ondersteuning zoeken, is minstens even belangrijk.

“Als student aan de Karel de Grote Hogeschool werd ik van in het begin enorm gesteund in mijn plannen. Ik kon terecht in het ondernemerscentrum van de hogeschool en kreeg er informatie over waar ik moest beginnen aan mijn ondernemersavontuur. Het ondernemerscentrum had verschillende partners zoals VoKa en Acerta. Daarnaast was er ook Sinc, de studentenvereniging voor ondernemende studenten in Antwerpen. Via deze organisaties kreeg ik meteen toegang tot waardevolle netwerkmomenten en workshops.”

Een startkapitaal voor de webshop had Moenia evenwel niet. Ze startte letterlijk met 0€. “Ecossentials is van start kunnen gaan dankzij een succesvolle crowdfunding campagne. Enerzijds omdat die de nodige financiële middelen binnenbracht, anderzijds omdat het een enorme PR-kans was om mijn start-up de nodige ruchtbaarheid te geven.”

De eerste Ecossentials webshop maakte Moenia zelf, samen met haar broer. Dankzij de crowdfunding was daar geld voor en werd die ook snel opgepikt door ecominded consumenten.

Nauwkeurige productkeuze

“Ik ben begonnen met een herbruikbare drinkbus. Daarna voegde ik een alternatief voor plastic wegwerpscheermesjes toe. Maar nog steeds botste ik op het probleem dat er in België enorm weinig aanbod was. Via social media vond ik producten die aan mijn visie voldeden: fairtrade, duurzaam, vrij van plastic, uit circulaire materialen gemaakt en met een toegankelijke, eigentijdse look.”

Het gedeelte van product sourcing doet Moenia nog steeds zelf. Omdat ze het leuk vindt en omdat ze zo controle heeft op alle voorwaarden die ze aan producten stelt.

“Ik zet niet eender welk product op mijn webshop. Ik sta erop dat het product van Europese makelij is, dat het kwalitatief is, op een duurzame manier is geproduceerd en er leuk uitziet. Ik test ook alle producten zelf of laat mensen uit mijn omgeving de producten uitproberen. Kwaliteit primeert boven alles.”

Dat is ook de reden waarom Moenia nog maar 2 retours ontving in 2 jaar. Elk product ondergaat een strenge quality check voor het op de Ecossentials webshop terechtkomt.

Het is niet zo moeilijk om processen te verduurzamen. Zeker omdat het een zekere winst is. Duurzaamheid is de toekomst.

Duurzaamheid is de toekomst

Tegenwoordig heeft zo goed als elke onderneming een duurzaamheidsverhaal. Ook Moenia beseft dat het feit dat iedereen op de kar van duurzaamheid springt de betekenis van duurzaamheid gedeeltelijk uitholt. Maar ze ziet er ook de voordelen van in.

“De populariteit van duurzaamheid, het feit dat het een buzzword is, geeft mij de ruimte om frontrunner te zijn en te blijven. België loopt sowieso iets achter op landen als Nederland. Zowel op vlak van webshops met ecologische inslag als op vlak van communiceren over duurzaamheid. Tegenwoordig hebben alle start-ups een visie op duurzaamheid. Dat is ecologisch en financieel slim gezien.”

Moenia ziet een duidelijk verschil tussen kleinere webshops en de grote spelers. “De grote spelers lijken het moeilijker te vinden om een antwoord te vinden op zaken zoals ecologische verantwoorde verzendingen. Nochtans is het niet zo moeilijk om processen te verduurzamen. Zeker omdat het een zekere winst is. Duurzaamheid is de toekomst.”

En die toekomst ziet Moenia heel rooskleurig in voor har zaak. “Ik sta aan de vooravond van een nog grotere groei. Daarvoor ga ik opnieuw beroep doen op een crowdfunding campagne. De bedoeling is om een platform te creëren dat een webshop overstijgt. Ik wil mensen meenemen in mijn duurzaamheidsverhaal en alles wat daarbij hoort. Via een platform kan ik niet enkel mijn assortiment verruimen maar ook meer informatie rond ecologie en circulariteit delen. Daarnaast wil ik ook mijn eigen huismerk lanceren, een assortiment lokaal geproduceerde, circulaire producten.”

Dat is zeker niet het einde van Moenia’s ambities. “Op termijn wil ik een groot team opbouwen rond Ecossentials. En ook de grens oversteken. Internationaal gaan met Ecossentials, het nieuwe platform en mijn huismerk.”

Deel dit ondernemersverhaal