Terug naar overzicht

Acerta verwelkomt medewerkers opnieuw op kantoor

Thuiswerken heeft zijn voor- en nadelen, dat hebben we aan den lijve ondervonden tijdens deze coronapandemie en ook onderzoek van Acerta bevestigt dit. We mogen ondertussen de dagen van het verplichte thuiswerk achter ons laten, maar we laten niet alles achter. Laat je inspireren door de initiatieven die we bij Acerta nemen.

Voor- en nadelen bij thuiswerken

We hebben de voor- en nadelen van thuiswerk volop kunnen beleven tijdens deze crisis. Volgens onderzoek van Acerta vindt de helft van de werknemers dat ze thuis productiever zijn dan op kantoor. Anderzijds vindt de helft van de werknemers dat hun work-lifebalans momenteel verstoord is. Werkgevers zijn ook positief tegenover het thuiswerken: zeven op de tien bedrijven hebben vertrouwen in hun thuiswerkend personeel en 72 % van de werkgevers ziet een voordeel in thuiswerk als het gaat over autonoom werken. Als het gaat over de impact van telewerk op de sociale cohesie, dan beschouwt 72 % van de werkgevers telewerk dan weer als een nadeel.

Bedrijven zijn alvast volop bezig met het thema: 39 % van de werkgevers koos ‘plaats- en tijdonafhankelijk werken’ als hét hr-thema voor de komende drie jaar.

Never waste a good crisis

Bij Acerta gaan we het beste van twee werelden omarmen met een hybride werkmodel. Waarom? We willen zowel de voordelen van het werken op kantoor, als de voordelen van thuiswerk in een ideale mix gieten. Maar eerst moeten we terug connecteren. Want we snakken naar meer contact met de collega’s, met de leidinggevenden en met de organisatie.

Acerta heeft als hr-dienstverlener een voorbeeldfunctie. We bouwen aan de organisatie van de toekomst. Daarbij verliezen we de medewerkers niet uit het oog, want we willen inzetten op hun talenten en ervoor zorgen dat ze zich verder kunnen ontwikkelen en aanpassen aan nieuwe situaties. Hiervoor vertrekken we vanuit de betrokkenheid en focussen we op de connectie met collega’s, de cohesie als team en de verbondenheid met de bedrijfscultuur.

Elkaar opnieuw ontmoeten op een informele manier

De informele momenten, die bij thuiswerk toch ver(der) te zoeken zijn, kan je bij de terugkeer naar kantoor organiseren. Zo verwelkomt Acerta haar medewerkers opnieuw op kantoor met verschillende initiatieven. In juli konden de Acertanen (medewerkers van Acerta) al samen een ijsje of frietjes eten op kantoor. Dat heeft gesmaakt én smaakt naar meer.

frietjes_acerta
ijsjes_acerta

In september volgt een drink op de verschillende kantoren. Een initiatief dat normaal jaarlijks plaatsvindt, maar vanwege corona niet is kunnen doorgaan. En dat is trouwens niet het enige initiatief in september. Op 9 september gaan we onze eigen radio maken: ‘Radio Acerta’. Tom De Cock, een bekende radio-DJ, zal de dag animeren. De Acertanen krijgen de gelegenheid om hun favoriete nummers aan te vragen of om een collega in de bloemetjes te zetten. Het belooft een boeiende en verbindende dag te worden.

Nieuw thuiswerkbeleid geeft vorm aan het nieuwe werken

De manier waarop we naar de werkplek kijken, is onherroepelijk veranderd. Daarom hebben we het thuiswerkbeleid van Acerta onder de loep genomen. Het doel is om het hybride werken op de best mogelijke manier te kunnen organiseren. Sommige activiteiten kunnen van thuis gebeuren, andere activiteiten gebeuren best op kantoor. Ook de connectie met collega’s en de organisatie blijft belangrijk, want dat draagt bij tot een goede werking van teams en de organisatie.

Webinar: terug naar de werkvloer na corona

We mogen opnieuw naar kantoor. Het hybride werken wordt de nieuwe standaard. Hoe spring je daar als organisatie mee om? Je ontdekt het tijdens dit gratis webinar.

Geschreven door

Katrien Schrever

Managing Director, Talent & Organisation, Acerta

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels