5 tips voor een succesvolle relance
De versoepeling van de maatregelen is voor veel bedrijven een verademing. Het licht aan het einde van de tunnel is immers in zicht: de relance. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw heropstart van een leien dakje loopt? Er is geen uniform succesrecept, maar onderstaande basisingrediënten helpen je alvast op weg om zelf aan de slag te gaan.
Tip 1: Verlies jezelf niet in het ‘kortetermijndenken’
Diëten of leren koken?
Wanneer een crisis onverwachts toeslaat, schakelen we van nature in ‘survival modus’ met een opperste focus om de situatie onder controle te houden. Het kortetermijndenken helpt ons vaak te overleven . Maar als de dreiging aanhoudt, zoals dat bij deze coronacrisis het geval is, moeten we ook breder durven kijken. Je kan het vergelijken met een dreigend voedseltekort: ofwel ga je diëten, ofwel ga je op zoek naar alternatieven. Vermijd de valkuil van de ‘tunnelvisie’ en hou dus afstand zodat je overzicht op de situatie houdt en de bredere oplossingsruimte kan zien.
Tip 2: Geef richting aan je medewerkers via duidelijke communicatie
Richting geven met GPS of kompas?
Welke richting wil je organisatie uitgaan? Het is belangrijk om het doel van je organisatie op lange termijn voor ogen te houden. Maar, op korte termijn kunnen de doelstellingen wijzigen op basis van gebeurtenissen of evoluties in de markt.
Je kan het vergelijken met een GPS en een kompas: beide geven richting maar het kompas geeft meer regelruimte in de weg ernaartoe.. Anderzijds houdt de GPS rekening met de verkeersdrukte en ongevallen, en zal zijn route in functie daarvan aanpassen. De eindbestemming blijft echter hetzelfde, maar de manier waarop verschilt . Om op je bestemming te geraken moet je voldoende ruimte geven aan je medewerkers en anderzijds toch sturend richting geven bij wijzigende omstandigheden. Je gaat dus op zoek naar evenwicht tussen het ‘participatieve’ en het ‘dwingende’.
Communicatie speelt hierbij een cruciale rol en dient afgestemd te worden op de situatie. Alles is beter dan te weinig of te vaag communiceren, dit zorgt dat je medewerkers een afwachtende houding aannemen en creëer je onzekerheid en angst. Dat is iets wat je absoluut wil vermijden.
Tip 3: Hou rekening met de individuele situatie van je medewerkers
Corona discrimineert, zorg dat je differentieert
Je hoort soms zeggen ‘Corona discrimineert niet’. Hoewel iedereen besmet kan geraken met het virus, voelen bepaalde groepen anders of harder de impact van de coronacrisis. Corona discrimineert dus wel, en dit kan je doortrekken in de werkomgeving. Tussen sectoren maar ook binnen jouw organisatie, denk bijvoorbeeld aan telewerken: deze ligt anders/moeilijker bij ouders dan bij medewerkers zonder kinderen.. Daarom is het belangrijk om aandacht te hebben voor de individuele situatie van de medewerker én om te differentiëren.
Tip 4: Begrijp de angst(en) van je medewerkers en bied oplossingsruimte
Angst bevriest, menselijkheid ontdooit
De coronacrisis heeft angst met zich mee gebracht: enerzijds angst voor besmetting, anderzijds angst voor de economische impact (vrees voor jobverlies). Je moet dus verder kijken dan het louter logistieke gedeelte (de veiligheidsmaatregelen).
Angst volledig wegnemen is niet mogelijk en ook niet nodig: geef eerder ruimte om deze open te bespreken: ‘angst bevriest, terwijl menselijkheid ontdooit’. Die menselijkheid moet je als werkgever tonen: wees oprecht geïnteresseerd in de angst(en) van je medewerkers en bied er ook oplossingsruimte voor aan.
Tip 5: Creëer een “agile” omgeving
Deelnemen is belangrijker dan winnen
In welke mate kan je organisatie omgaan met veranderingen? Het is een factor die de toekomst zal bepalen en die zelf bepaald wordt door de organisatie en door de mentaliteit van je medewerkers. Dit kan alleen maar als je medewerkers je organisatie als een veilige omgeving beschouwen. Bijvoorbeeld dat er ruimte is om fouten te maken bij het opnemen van een nieuw takenpakket, alsook dat elk idee of elke suggestie om zaken anders aan te pakken serieus genomen wordt. Creëer dus een omgeving waarin flexibiliteit, ontwikkelbaarheid en aanpassingsvermogen een second nature is. Waardeer ook het initiatief, en niet enkel het resultaat. Want deelnemen is belangrijker dan winnen.
Klaar voor een nieuwe start?
Acerta helpt je bij de heropstart van je onderneming na de coronalockdown.
Geschreven door
Director Acerta Consult