Ladies on the Road: een community voor vrouwelijke ondernemers

Vorige

Ladies on the Road: een community voor vrouwelijke ondernemers

Wanneer je vraagt naar haar missie, antwoordt Liesbeth Claeys steevast “Verhalen creëren én delen”. Dankzij haar passie voor verhalen stampte ze maar liefst twee bedrijven uit de grond:  ‘Perfect Story’ en ‘Ladies on the Road’. Vandaag schrijft ze nog steeds zelf verhalen als content creator én brengt ze vrouwelijke ondernemers samen in een ongedwongen, inspirerende sfeer. Als dat geen perfect story is.

Ondernemer in één vingerknip

Liesbeth Claeys is niet bang voor een sprong in het diepe. Waar velen pas na lang wikken en wegen een onderneming starten of eerst kiezen voor een bijberoep, ging Liesbeth er van bij het begin volledig voor.

Met een bachelor toerisme op zak zette ze haar eerste stapjes in haar professionele leven bij een reisorganisatie. Snel groeide ze door tot marketing- en communicatiemanager. Twintig jaar en een goed gevulde rugzak ervaringen later, trok ze een streep onder haar verhaal als werknemer. Ze was klaar voor een nieuw verhaal. Het eerste hoofdstuk? Haar job opgeven en haar eigen onderneming oprichten.

“Ik ben een intuïtief ondernemer; ik onderneem vanuit mijn buikgevoel. Een driejarenplan zegt me dan ook niks. Ik vind het zelfs benauwend. Hoe weet ik nu welke kansen zich zullen voordoen en of ik die zal grijpen of niet? Mijn hoofd zit vol ideeën en ik heb zeker toekomstplannen. Maar voor mij zijn het net de onverwachte opportuniteiten die het ondernemen zo interessant maken.”

De onverwachte opportuniteiten maken ondernemen interessant.

Haar eerste onderneming concentreerde zich op schrijven. Een copywriter, zonder ondernemingsplan en zonder klanten. Ze herinnert zich nog heel goed hoe ze die maandagochtend naar haar computerscherm tuurde, op zoek naar een klinkende naam voor haar gloednieuwe zaak. Dat werd ‘Perfect Story’.

Met haar bagage als communicatiemanager en haar passie voor verhalen, schaalde ze haar onderneming snel op. ‘Perfect Story’ was klaar voor de volgende stap. Hoofdstuk twee: een bureau voor content creation.

Gedreven door verhalen

Niks zo spannend als een onderneming starten. Zonder concreet business plan en vooral zonder klanten was het nog een extra grote uitdaging. Liesbeth mocht rekenen op haar uitgebreide netwerk en scoorde snel een grote opdracht. Dat betekende niet enkel dat ze zeker was van een inkomen maar ook dat ze verder kon investeren in haar zaak. Via haar eigen website en professionele foto’s groeide haar klantenbestand verder uit. Zo snel zelfs dat ze na twee jaar in business al twee freelancers onder haar vleugels nam.

“Wat startte met schrijven, groeide uit tot een totaalpakket. Klanten contacteren me meestal om te schrijven. Ik voel snel aan of ze meer nodig hebben. Door mijn ervaring in marketing en communicatie heb ik een heel brede kijk en spot ik snel waar nog groeipotentieel zit. Ik kom dan met een grafisch ontwerper op de proppen, of een fotograaf of een strategie voor online adverteren. Copywriting is geen eiland. Tekst verbindt alle delen van een marketingstrategie. Mijn visie op het grotere geheel was en is nog steeds mijn grote meerwaarde.”

Ook Liesbeths aanbod groeide. Een nieuw hoofdstuk van ‘Perfect Story’ wordt ‘brand story coaching’. Een specialisatie waarmee ze samen met haar klanten dieper ingaat op hun doelgroep en de doelstelling van hun onderneming. Dat finetunen is de basis van elke branding, van elke ‘perfect story’.

"Ladies on the Road" is een community voor vrouwelijke ondernemers. Om ongedwongen, in een positieve sfeer met andere onderneemsters te connecteren en elkaar te inspireren.

De eerste “Ladies on the Road” vond plaats in november 2021 en werd meteen een groot succes. Wat startte als een nevenproject barstte snel uit zijn voegen. Er was en is nood aan herhaalde initiatieven om kennis te delen en inspirerende verhalen te delen. Een vrouwelijk onderonsje op grote schaal om elkaar te versterken, om naar elkaar te luisteren, om elkaar te inspireren en om samen nieuwe hoofdstukken te schrijven.

Van intieme workshop tot “The Conference”

“Ik word niet graag in een hokje geduwd. Daarom bied ik bewust verschillende opties aan. ‘Ladies on the Road’ is een menu vol formules om à la carte uit te kiezen. Elke onderneemster vindt zo iets dat bij haar past. Of dat nu ’s avonds of overdag is, of zelfs een meerdaagse trip.”

Uiteraard komen zulke evenementen niet zomaar tot stand. Om het totale plaatje te doen kloppen, is Liesbeth lang aan het puzzelen. De sprekers moeten passen bij het thema. De locatie moet perfect aansluiten bij de missie en visie van ‘Ladies on the Road’. Pas wanneer alles klopt, wordt het evenement gelanceerd.

“De meeste workshops hebben een bezetting van maximum 20 onderneemsters om die ongedwongen, zelfs intieme sfeer waar ‘Ladies on the Road’ voor staat, te garanderen. Wie het graag wat grootschaliger heeft, is welkom op ‘The Conference’. Die vindt voor het eerst plaats op 22 september 2022 in mijn hometown Izegem.”

The Conference is een dag vol inspiratie waarop een 15-tal toonaangevende onderneemsters hun verhaal komen delen. In tegenstelling tot de workshops zijn maar liefst 200 vrouwelijke ondernemers welkom. Alle vrouwelijke ondernemers zijn welkom, of je nu starter of doorgewinterd onderneemster bent.

“De kracht van vrouwelijk ondernemen zit in de kracht van community. Wij, vrouwen, zoeken niet per se naar sales opportuniteiten. Wij geven netwerken ook andere invullingen: verbinden, inspireren, versterken. Op evenementen van ‘Ladies on the Road’ zie je niet constant visitekaartjes van hand tot hand gaan. Het is een plek om echt te connecteren en die connectie nadien ook te verdiepen.”

Ladies on the Road werkt niet met lidgeld. Onderneemsters sluiten aan wanneer ze willen, zonder verplichtingen en volgens wat hen interesseert. “Voor de ene is een evenement in een kleine kring ideaal, terwijl de ander net de voorkeur geeft aan een groter evenement. Daarom is er voor elk wat wils. Volgend jaar komt er ook een tweedaagse die de middenweg vindt tussen “The Conference” en een trip naar het buitenland.”

Een en-en-verhaal

Vraag Liesbeth niet om te moeten kiezen tussen ‘Perfect Story’ en ‘Ladies on the Road’. Met het ene creëert ze de verhalen, met het ander deelt ze de verhalen. Haar twee ondernemingen vullen elkaar aan.

Ook in de toekomst ziet ze dit niet snel veranderen. Haar leven als zaakvoerster van twee bedrijven combineren met haar gezinsleven en sociaal leven, pakt Liesbeth aan als volgt: “Ik ben een no nonsense mens. Niet piekeren maar gewoon doen. Ik werk geen 60 uur per week maar wel heel gefocust. Ik krijg op korte tijd heel veel gedaan. Vakantie nemen is voor mij eerder een straf dan een ontspanning. Niet omdat ik zo’n workaholic ben. Ik doe mijn werk veel te graag om het drie weken te laten liggen.”

Heeft Liesbeth dan nooit stress? “Natuurlijk wel! Net als iedereen voel ik wel eens stress en pieker ik ’s nachts in bed over mijn business. Als je iets met hart en ziel doet, kan het niet mislopen. Wat je ook doet, als het je passie is en je verhaal authentiek is, dan komt het goed. Blijf dus altijd dicht bij jezelf en je onderneming. Wees onbevreesd jezelf!”

Met een authentiek verhaal kom je er altijd. Blijf dus ook als ondernemer steeds jezelf!


Geprikkeld om deel te nemen aan The Conference?

Als klant van Acerta ontvang je 25 euro korting (excl. btw) met de code Acerta25 wanneer je boekt voor 09/09/2022.

Wanneer? 22/09/2022
Waar? Izegem
Voor wie? Alle vrouwelijke ondernemers die zich willen laten inspireren door verhalen van andere onderneemsters en ook zelf willen inspireren en connecteren.

Deel dit ondernemersverhaal