Zo blijven jouw mensen verliefd op hun job
Nog geen jaar aan de slag, en het bedrijf al verlaten? Het gebeurt vaker dan je denkt. Van alle arbeidscontracten van onbepaalde duur die verbroken worden, gaat het in een kwart van de gevallen om een werknemer die minder dan een jaar aan de slag is in het bedrijf. Een grote tegenslag voor werkgevers die kampen met de arbeidskrapte. Het is vandaag moeilijker dan ooit om medewerkers te vinden, en dan wil je zeker geen vroegtijdig verloop. Wat is de oorzaak? En hoe zorg je ervoor dat je medewerker verliefd blijft op zijn job?
Wat zeggen de cijfers?
Een studie gebaseerd op de gegevens van meer dan 260.000 werknemers uit 40.000 bedrijven, toont aan dat 1 op 4 pas aangeworven werknemers het bedrijf verlaat binnen het jaar. Opvallend is dat werknemers hun nieuwe werkgever het vaakst verlaten na 7 tot 12 maanden dienst. Dat is net na de inwerkingsperiode, wanneer een nieuwe werknemer begint te renderen voor een bedrijf. Het gros van deze werknemers vertrekt bovendien op eigen initiatief. Het huidige klimaat van arbeidskrapte zorgt voor veel vertrouwen bij werknemers in het vinden van een nieuwe uitdaging.
Kmo’s blijken het zwaarst getroffen door het snelle personeelsverloop, met meer dan 30% van de contracten die vroegtijdig stopgezet worden. In kleinere organisaties leidt dit vaak tot een vicieuze cirkel: wanneer iemand vertrekt, komt er meer druk op de andere werknemers. Hierdoor stijgt de werkdruk bij de bestaande werknemers. Bovendien neemt het opnieuw opleiden van een medewerker tijd in beslag en zorgt ook voor extra werk. Met Connect HR Office kan je op een makkelijke manier opleidingen aanbieden en opvolgen. Ontdek er hier alles over.
Investeer in je medewerkers
Organisaties kunnen dus best extra inzetten op het versterken van de betrokkenheid van werknemers binnen het eigen team. Waarom zou iemand bij je willen werken én blijven werken? Wat maakt dat mensen hun werk als zinvol beschouwen? Door in te zetten op zinvolheid, betrokkenheid, opleidingen en bijscholingen, kunnen organisaties zich sterker positioneren om het snelle personeelsverloop te beperken.
Goed begonnen is half gewonnen
Een nieuw vast contract wordt getekend met het oog op een duurzame werkrelatie. Als werkgever investeer je immers tijd en middelen om je nieuwe medewerker wegwijs te maken in de organisatie. Het begin van jullie werkrelatie is cruciaal, want je geeft de toon aan voor jullie (toekomstige) werkrelatie. Een goede reden om je onboardingstrategie onder handen te nemen. Want goed begonnen is – ook op de werkvloer - half gewonnen.
Een goed onboardingtraject geeft jou en je nieuwe medewerker de kans een duurzame arbeidsrelatie te ontwikkelen, versnelt de productiviteit van je nieuwe medewerker en verhoogt de retentie waardoor je rekruteringskosten beperkt blijven. De connectie en verbondenheid die een goed onboardingtraject oplevert, zijn cruciaal voor je medewerkers. In een hybride werkcontext zorgt dat echter voor een extra uitdaging.
Vergeet trouwens niet dat het onboardingproces vóór de eerste werkdag al start. Vanaf de contractondertekening - ook wel de preboarding genoemd -, tot de indiensttreding kan je al stappen ondernemen om de werknemer wegwijs te maken in je organisatie. Zo groeien je nieuwe medewerkers al van voor hun start uit tot betrokken en gepassioneerde collega’s.
Hou je nieuwe medewerkers aan boord
Met een doordacht onboardingtraject voorkom je misverstanden en teleurstellingen.
Geschreven door
Director talent acquisition & orientation, Acerta Consult