Variabel deeltijdse werknemers: is jouw arbeidsreglement al aangepast?
Sinds de arbeidsdeal moet je als werkgever een langere kennisgevingstermijn respecteren voor het kenbaar maken van de uurroosters van je variabel deeltijdse werknemers. Mogelijk moet je jouw arbeidsreglement hiervoor nog aanpassen vóór 20 augustus 2023. We zetten alle regels voor jou nog eens op een rijtje.
Wie zijn variabel deeltijdse werknemers?
Variabel deeltijdse werknemers zijn werknemers die variabele uurroosters presteren. Dit wil zeggen dat hun uurrooster vooraf niet vastligt. Je moet hen daarom als werkgever tijdig meedelen welke dagen en uren ze moeten werken.
Bekendmakingstermijn uurroosters: zeven werkdagen
Sinds de arbeidsdeal moet je de uurroosters van je variabel deeltijdse werknemers ten minste zeven werkdagen vooraf aan hen ter kennis brengen (in plaats van voorheen vijf werkdagen). Dit doe je door een gedateerd (individueel) bericht uit te hangen op de plaats waar het arbeidsreglement kan worden geraadpleegd.
Het arbeidsreglement moet bepalen wanneer en op welke manier het individueel uurrooster van deze werknemers wordt bekendgemaakt. Je zal dus in je arbeidsreglement melding moeten maken van deze nieuwe bekendmakingstermijn van in principe (ten minste) zeven werkdagen.
Indien jouw arbeidsreglement op dit ogenblik nog melding maakt van een kortere kennisgevingstermijn moet je dit uiterlijk op 20 augustus 2023 hebben aangepast aan deze nieuwe wetgeving.
Sectorale uitzonderingen: kortere bekendmakingstermijnen
Er zijn enkele sectoren waar een kortere bekendmakingstermijn geldt. Deze termijn mag evenwel, sinds de arbeidsdeal, niet korter zijn dan drie werkdagen (voorheen was dat één werkdag).
De arbeidsdeal voorziet echter wel een aantal overgangsmaatregelen. Zo is bepaald dat de sectorale cao’s van de volgende paritaire comités – die een kortere termijn voorzien van 1 of 2 werkdagen – van kracht blijven tot het einde van hun geldigheidsduur:
- PC 145 (Tuinbouw);
- PC 121 (Schoonmaak): bij onvoorziene noodzakelijkheid en na instemming van de werknemer;
- PC 200 (Aanvullend paritair comité voor de bedienden): enkel voor de bedienden in de rijscholen.
Voor PC 302 (Horeca) en PC 110 (Textielverzorging) geldt daarnaast vanaf 1 januari 2023 een minimale bekendmakingstermijn van 3 werkdagen.
Als je onder een van deze sectorale uitzonderingen valt, moet je jouw arbeidsreglement mogelijk in deze zin aanpassen.
Kennisgevingstermijn flexi’s en dienstboden
Sinds de arbeidsdeal gelden dezelfde kennisgevingstermijnen ook voor flexijobwerknemers en werknemers die niet onder de arbeidsreglementenwet vallen (zoals dienstboden) wanneer zij tewerkgesteld zijn met een variabel deeltijds rooster. Ook deze werknemers zullen minstens 7 werkdagen (of een kortere termijn van minimum 3 werkdagen) voorafgaand in kennis gesteld moeten worden van het concreet te presteren rooster.
Is de flexijobwerknemer tewerkgesteld met een raamovereenkomst in het kader waarvan arbeidsovereenkomsten met een vast uurrooster worden gesloten, dan geldt deze verplichting niet.
Aanpassing arbeidsreglement?
Indien je variabel deeltijdse werknemers in dienst hebt, moeten bovenstaande bekendmakingstermijnen in je arbeidsreglement worden opgenomen.
Wanneer je voor 20 november 2022 al variabel deeltijdse werknemers in dienst had, dan heb je tot en met 20 augustus 2023 om je arbeidsreglement aan te passen naar bovenstaande termijnen. Dit is uiteraard enkel nodig wanneer je arbeidsreglement op dit ogenblik een kennisgevingstermijn vermeldt die korter is dan zeven werkdagen (of drie werkdagen, in een van de sectorale uitzonderingen).
Had je pas ná 20 november 2022 variabel deeltijdse werknemers in dienst? Dan moet je onmiddellijk bovenstaande termijnen opnemen in je arbeidsreglement.
Let op: bij het wijzigen van je arbeidsreglement moet je een strikte procedure naleven. Meer informatie hierover vind je terug in afdeling 32, III van de Sociale Gids in Trefzeker. Wil je weten of jouw sector specifieke regels voorziet? Dat kan je nagaan in afdeling 30.6.2 van je Sectorale Gids.
Ga zelf aan de slag met het DIY pakket. Heb je hulp nodig om je arbeidsreglement aan te passen aan deze nieuwe wetgeving? Neem dan contact op met Acerta Legal Consult: legal.consult@acerta.be, bel 016/24 53 24 of maak hier een afspraak.