Vakantie, pensioen en mobiliteit: dé 3 ingrediënten van een flexibel loonpakket
70,5% van de werknemers vindt het belangrijk om hun stempel te kunnen drukken op de samenstelling van hun loonpakket. Dat blijkt uit een bevraging die wij hielden bij meer dan 1.700 werknemers. Werknemers worden bovendien steeds kritischer over de samenstelling van hun loon. Wil je je differentiëren op deze krappe arbeidsmarkt, dan ligt hier een opportuniteit voor je.
Meer dan 1 op 4 wil vakantie (ver)kopen
Hebben jouw medewerkers de optie om vakantiedagen in te ruilen voor cash loon? Dan heb je een gegeerd voordeel in handen. Deze optie prijkt namelijk bovenaan het verlanglijstje van werknemers wat betreft de keuzemogelijkheden voor hun loonpakket. Meer dan 1 op 4 ziet het zitten om zijn vakantie te verkopen; vooral werknemers jonger dan 30 jaar stellen deze keuze voorop (42%).
Toegegeven, het klinkt ook als werkgever aantrekkelijk om minder vaak medewerkers te moeten missen ten gevolge van vakantie. Maar opgelet, want ‘it’s a two-way street’. 26% van de werknemers wil eigenlijk wel wat meer vakantie en is bereid die te ‘kopen’ met cash loon. Wil je maximaal tegemoet komen aan de behoeftes van je werknemers? Dan voorzie je best beide opties.
1 op 4 wil extra pensioen kopen
Werknemers voelen de krapte op de arbeidsmarkt en vermoeden dat ze hieruit voordeel kunnen putten in loon. Feit is dat ze een pak kritischer zijn dan twee jaar geleden. Gemiddeld zijn ze 20% minder tevreden over hun loon en loonpakket. Ga als werkgever zeker in dialoog met je medewerkers zodat op de hoogte bent van wat er leeft en welke behoeftes zij hebben. Verloning is immers meer dan cash alleen. Ook al is het bijvoorbeeld nog even wachten op de aangekondigde pensioenhervorming, het ligt je (oudere) medewerkers wellicht nauw aan het hart. 1 op 4 wil de optie om cash loon in te ruilen voor extra pensioenopbouw.
1 op 4 wil firmawagen of –fiets kopen
Mobiliteit is het derde onmisbare ingrediënt van een flexibel loonpakket. En ondanks de publieke negatieve aandacht voor de bedrijfswagen, blijft deze nog steeds dubbel zo populair als de fiets. Helemaal onlogisch hoeft dat niet te zijn, want voor hoeveel van jouw medewerkers is de fiets een realistische oplossing?
Voor wie te ver van het werk woont, zal zelfs de elektrische fiets geen soelaas bieden.
Meer dan 50% van de werknemers geeft wel aan best flexibel te willen zijn met de verhouding: grootte auto, hybride versie en…vakantie. Dat werknemers vakantie zien als ruilelement in het mobiliteitsvraagstuk, bewijst dat werkgevers het loonpakket met een frissen en brede blik moeten bekijken.
Dit topic was ook te zien in het VTM Nieuws 21/06/2018.
Wil je inspelen op de individuele behoeften van jouw medewerkers? Met de flexibele beloningssystematiek van het Benefit Motivation Plan kan je jouw medewerkers verlonen binnen een correct juridisch kader en met respect voor fiscale en parafiscale regels. Zonder extra loonkost!