Terug naar overzicht

Thuiswerk beïnvloedt keuzes binnen een flexibel loonpakket

De gezondheidscrisis heeft de arbeidsmarkt en -organisatie grondig door elkaar geschud. Niet alleen werkgevers, maar ook werknemers moeten zich aanpassen aan deze nieuwe realiteit. Zo worden extralegale voordelen steeds vaker gekozen met het oog op een nieuwe manier van werken, blijkt uit onderzoek van Acerta. Werknemers kiezen steeds meer voordelen die ‘telewerkproof’ zijn. Over welke voordelen gaat het dan precies? En wat is de impact van de coronacrisis op die keuzes?

Welke voordelen kiezen werknemers binnen een cafetariaplan?

Via flexibele verloning (of ook wel het cafetariaplan), kunnen werknemers een deel van hun loonpakket zelf samenstellen. In 2021 is er een opvallende nieuwe tendens in de keuzes van werknemers binnen zo’n cafetariaplan. We geven je een overzicht.

1. Multimedia voor een optimale thuiswerkplek

Werknemers kiezen steeds meer voor voordelen die hun (thuis)werkplek aangenamer maken. Denk maar aan een tweede scherm, printer of ergonomische bureaustoel In vergelijking met 2020, gaat het dit jaar om net geen 31 % werknemers meer die hiervoor kiezen. Niet verrassend, want sinds de coronacrisis is er nog nooit zoveel thuisgewerkt. Bovendien beseft iedereen dat thuiswerk een ‘blijver’ is.

2. Mobiliteit in een andere versnelling

Hoewel we meer thuiswerken blijven mobiliteitsoplossingen, waaronder de bedrijfsfiets en -wagen, een populair voordeel (17%) in een cafetariaplan. De fiets kende een aanzienlijke groei in 2021, maar liefst 31,9 % meer werknemers kozen dit als onderdeel binnen hun flexibele verloning. Werknemers namen afgelopen jaar vaker de fiets, zowel voor persoonlijke als voor woon-werkverplaatsingen. Dat zien we duidelijk weerspiegeld in de cijfers én dat zal ook na de pandemie het geval blijven.

Hoewel dit een mooie stijging is, is het aandeel werknemers die voor een leasefiets kiest maar 5,3 % De auto blijft met 11,9 % de belangrijkste mobiliteitsoplossing, hoewel die dit jaar toch  (tijdelijk) aan populariteit verliest. Het is nog wel de vraag of deze trend zich zal voortzetten wanneer we opnieuw (enkele dagen per week) naar kantoor mogen.

3. Extra vrije tijd is waardevoller dan cashverloning

Met een cafetariaplan kunnen je werknemers ook extra vakantiedagen aankopen. Hoewel er vorig jaar een overschot was aan vakantiedagen, worden er nu volop extra vakantiedagen aangekocht. Maar liefst 14 % van de werknemers koos dit als onderdeel van hun flexibele verloningspakket, een stijging van 23,7 % tegenover vorig jaar. Hiermee zijn vakantiedagen als voordeel voor het eerst populairder dan extra cash verloningen, zoals warrants (13,4%).

Wil je een cafetariaplan uitrollen in je onderneming?

Door flexibel te verlonen bevorder je de tevredenheid van je medewerkers en houd je talenten aan boord. Zo is een cafetariaplan een haalbare kaart voor grote én kleine ondernemingen. Onze ervaren consultants helpen je graag op weg.

Geschreven door

Ellen Roelants

Senior Consultant

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels