Sociale pijler in je duurzaamheidsrapport: is jouw organisatie er klaar voor?
Een duurzaamheidsagenda is tegenwoordig onmisbaar voor elke organisatie. Of jouw organisatie nu onder de Europese rapporteringsverplichting valt of niet: zowel grote als kleine ondernemingen halen voordeel uit een duurzaam hr-beleid. In deze blog ontdek je welke kansen de sociale pijler biedt voor je duurzaamheidsrapport.
Wat zijn de ESG-criteria?
De ESG-criteria zijn een reeks normen op basis waarvan bedrijven worden geëvalueerd op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Deze criteria worden steeds belangrijker voor stakeholders om de niet-financiële prestaties van bedrijven te beoordelen. Elk van de 3 pijlers omvat specifieke factoren:
- Environmental (E): denk aan CO2-uitstoot, energieverbruik en mobiliteit.
- Social (S): deze pijler focust hoofdzakelijk op het menselijk kapitaal.
- Governance (G): dit betreft vooral de bedrijfsvoering, ethiek en transparantie.
Hoe kan je de ESG-criteria gebruiken?
Met de ESG-criteria kan je jouw duurzaamheidsstrategie vormgeven en concretiseren. Bedrijven die hoog scoren op ESG versterken hun employer branding, optimaliseren bedrijfsprocessen en worden aantrekkelijker voor investeerders. Investeerders gebruiken de criteria om te bepalen of een bedrijf duurzame praktijken hanteert en om risico’s die voortkomen uit sociale, milieu- of governancekwesties te vermijden.
Europese rapporteringsverplichting
Onder impuls van de Europese rapporteringswetgeving (de Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD) moeten steeds meer bedrijven rapporteren over hun ESG-factoren. De omzetting van de CSRD-richtlijn naar Belgische wetgeving is een lopend proces. Het wetsontwerp wordt binnenkort besproken in de plenaire vergadering van de Kamer van Volksvertegenwoordigers.
Werkgevers zijn verplicht om te rapporteren over de thema's die voor hun organisatie 'materieel' of relevant zijn. Dit betekent dat de onderwerpen een significante impact hebben op of door de organisatie, er risico’s aan verbonden zijn of mogelijkheden bieden voor groei en ontwikkeling.
Opportuniteiten sociale pijler
Als hr-bedrijf is de S-pijler natuurlijk ons stokpaardje. Belangrijke thema’s en opportuniteiten binnen de S-pijler zijn onder andere:
- Werknemerswelzijn: investeren in het welzijn van je medewerkers leidt tot hogere productiviteit, minder ziekteverzuim en een verbeterde betrokkenheid. Verbeter het welzijn van je medewerkers
- Diversiteit en inclusie: bedrijven die inzetten op diversiteit en inclusie profiteren van een bredere talentpool, nieuwe ideeën en innovatie. Bovendien leidt het creëren van een inclusieve werkomgeving tot meer betrokkenheid en tevredenheid van medewerkers. Zorg voor een diversiteits- en inclusiebeleid
- Duurzaam loonbeleid: denk aan een motiverend en transparant loonbeleid. Teken een motiverend loonbeleid uit
- Professionele groei en ontwikkeling: in een krappe arbeidsmarkt zijn bedrijven die investeren in opleidingen, loopbaanontwikkeling en werkplekdiversiteit aantrekkelijker voor toptalent. Ontwikkel je personeel
Wanneer moet jouw organisatie beginnen met ESG-rapportering?
Wanneer je precies moet rapporteren over je ESG-inspanningen, hangt af van de grootte van je organisatie. Voor niet-beursgenoteerde kmo’s is de rapportering momenteel niet voorzien. Toch kan een bedrijf dat (nog) niet aan de beurt is, bevraagd worden over de duurzaamheidsstrategie en verschillende E-, S- en G-factoren daarbinnen. Overheden en wetgevers vragen steeds meer transparantie van bedrijven op het gebied van ESG-prestaties.
Los van de opgelegde rapporteringstiming, mag het geen doel op zich zijn. Een duurzaamheidsrapport is de uitgelezen kans om de invloed van duurzaamheid op je bedrijfsprocessen en activiteiten in de verf zetten. Bovendien is het opmaken van een rapport een goede manier om je ESG-factoren verder op punt te stellen. Zo biedt Acerta een inkijk in de eigen duurzaamheidsaanpak via ons duurzaamheidsrapport.
Hoe ga je aan de slag met je ESG-strategie?
In de praktijk kunnen klanten, leveranciers, producenten en investeerders je bevragen over je ESG-strategie, omdat zij zelf ook informatie over hun keten – waar jouw organisatie deel van uitmaakt – in hun duurzaamheidsrapporten moeten opnemen. Het sociale aspect speelt daarbij een belangrijke rol. Je kunt je ESG-waarden en -doelstellingen communiceren naar investeerders en andere stakeholders, bijvoorbeeld in een formeel rapport. Een ESG-charter of -policy kan hierbij concreet richting geven.
ESG-aanbod voor jouw duurzaam hr-beleid
Wil je je sociale impact voor de toekomst versterken? Laat je ondersteunen door de experten van Acerta.
Geschreven door
Juridisch adviseur bij Acerta