Is groene mobiliteit een haalbare kaart voor kmo’s?
De regering heeft met sociale en fiscale maatregelen de weg uitgestippeld voor een duurzaam mobiliteitsbeleid bij bedrijven. Is duurzame mobiliteit een haalbare kaart voor kmo’s? Zijn ze klaar voor de vergroening van hun mobiliteit? Acerta, Etion en VKW Limburg vroegen het aan een 560-tal kmo’s in hun zesmaandelijkse kmo werkbarometer. Wat heeft die bevraging ons geleerd?
Afwachtende houding
De meerderheid van de kmo’s (83 %) hebben vandaag nog geen idee van het kostenplaatje dat gepaard gaat met de nieuwe maatregelen rond bedrijfswagens. Toch zijn ze wel al aan het nadenken over de vergroening van hun wagenpark, of sommigen zijn zelfs al volop in actie. Vier op de tien kmo’s met bedrijfswagens verwacht dat al hun bedrijfswagens tegen 2026 emissievrij zullen zijn. Meer dan de helft geeft echter toe dat 2026 niet haalbaar is, en 4% is van plan afscheid te nemen van de bedrijfswagens tegen 2026.
Moeten alle bedrijfswagens na 2026 elektrisch zijn? Als het om nieuwe bedrijfswagens/leasingcontracten gaat wel. Maar na 2026 is het best mogelijk dat er nog bedrijfswagens op fossiele brandstof rijden, omdat de leasingcontracten van vóór 2026 doorlopen. De tijdsdruk zal zich wel meer laten voelen naarmate 2026 dichterbij komt. Voorlopig is het echter nog onzeker hoe de fiscaliteit verder in de toekomst zal evolueren, waardoor een afwachtende houding bij kmo’s zeker niet zo vreemd is.
3-2-1 start… met laadpalen
Willen we allemaal elektrisch gaan rijden, dan is het belangrijk dat er ook voldoende oplaadpunten zijn. De eerste stap naar een elektrificatie van het wagenpark is dus het installeren van laadpalen. In de loop van 2022 zal een kwart van de kmo’s al beginnen met het installeren van laadpalen op het werk. Vier op de tien kmo’s heeft nog geen plan om laadpalen te installeren. De kleine en middelgrote ondernemingen vragen zich ook af of ze moeten inspringen voor laadpaalvoorzieningen bij de werknemers thuis. Voor bedrijven zijn daar momenteel nog geen hapklare oplossingen. Een stappenplan kan hen zeker vooruithelpen.
Het mysterie van het mobiliteitsbudget
De helft van de kmo’s (53 %) kent de toepassingsvoorwaarden van het mobiliteitsbudget niet. Nochtans wordt het mobiliteitsbudget vanaf 2022 sterk vereenvoudigd en geflexibiliseerd. Bovendien zal er meer ingezet worden op duurzame vervoersmogelijkheden binnen het mobiliteitsbudget. De bedoeling is om de populariteit van het systeem te verhogen.
Duurzaam is aantrekkelijk
Groene mobiliteit is goed voor onze planeet en is ook goed voor jouw bedrijfsimago. Je kan ook opteren voor minder woon-werkverkeer door in te zetten op hybride werken. Heeft je werknemer geen geschikte plaats voor een bureau thuis? Dan kan je zelf een (mini-)werkplaats/bureau in zijn tuin (of ergens anders) laten plaatsen. In tijden van arbeidskrapte kan jouw bedrijfsimago het verschil maken, want die arbeidskrapte laat zich hard voelen, ook bij kmo’s. Acht op de tien (83 %) kmo’s verwacht dat het de komende zes maanden (heel) moeilijk wordt om geschikt personeel te vinden. Inzetten op duurzaamheid kan dan een extra troef zijn waarmee je nieuwe medewerkers kan aanwerven en je huidige medewerkers kan behouden in deze tijden van arbeidskrapte. Maak jij er ook een win-winsituatie van?
Van bedrijfswagen naar duurzame mobiliteit - workshop
Om de stijgende kosten in de hand te houden en je medewerkers te blijven motiveren is het belangrijk om toekomstgericht na te denken over de duurzaamheid van mobiliteit met betrekking tot jouw organisatie. Tijdens deze praktijkgerichte workshop bekijken we mogelijke oplossingen die passen bij jouw onderneming. Je gaat naar huis met een futureproof plan van aanpak voor duurzame mobiliteit.
Geschreven door
Senior Consultant Acerta