Hoe vind je klanten als zelfstandige?
Heb je je eigen zaak opgestart? Proficiat! Nu komt echter het moeilijke deel: voldoende klanten vinden om je zaak te laten floreren.
6 tips om klanten te vinden
Een op de drie startende zelfstandigen heeft moeite om klanten te vinden, blijk uit onze bevraging bij meer dan 1000 startende zelfstandigen. We geven je enkele tips om je klantenbestand uit te bouwen.
Tip #1: Analyseer je doelgroep
Ga na op welke kanalen je doelgroep actief is. Wat doen je potentiële klanten in hun vrije tijd? Waar kan je ze online vinden? Waar kan je ze offline vinden? Wanneer je je verdiept in hun leefwereld, dan weet je ook hoe en waar je ze kan bereiken. Dat is ook de basis om een marketingplan uit te werken.
Tip #2: zorg voor online aanwezigheid
Voorzie een website of maak een profiel aan op sociale media om jezelf en je diensten te promoten. Zorg er ook voor dat je vindbaar bent, door bijvoorbeeld een Google bedrijfsprofiel aan te maken of door je website van inhoud te voorzien die goed scoort in Google en nauw aanleunt bij de zoekopdrachten van je potentiële klanten.
Tip #3: zorg voor offline aanwezigheid
Je online aanwezigheid is niet weg te denken in deze digitale tijden, maar ook je offline aanwezigheid is van cruciaal belang. Ga gaan netwerken, maak kennis met andere zelfstandigen in je branche en neem deel aan lokale bijeenkomsten, beurzen, seminars … om jezelf en je zaak te presenteren en je netwerk uit te bouwen.
Je kan bijvoorbeeld ook workshops en presentaties organiseren. Hierdoor toon je je expertise en dat heeft alleen maar een positieve impact op je imago en die van je zaak.
Tip #4: verzorg je klantenrelaties
Heb je contact met een tevreden klant? Zorg dan voor een goede klantenrelatie die leidt tot een succesvolle verkoop. Deze zes stappen zetten je op weg:
- Voorbereiding: bepaal en segmenteer je doelgroep (o.b.v. locatie, wat je wil verkopen …) en ga voor elk segment na wat de drijfveren/pijnpunten zijn waarvoor jij met je product(en)/dienst(en) een meerwaarde kan bieden. Zie ook tip #1.
- Zorg voor een goede eerste indruk
- Verzamel informatie: Wie is je klant? Wat zijn de noden? Wat is belangrijk voor je klant? Wat zijn de aankoopmotieven? Maak deze zaken persoonlijk.
- Selecteer een product/dienst en voorzie een demonstratie
- Sluit de deal en maak een laatste goede indruk
- Zorg voor een follow-up: hou je bestaande klanten op de hoogte van andere diensten, zodat je aan up- en/of crosselling kan doen.
Tip #5: sharing is caring
Heb je een tevreden klant? Mond-tot-mondreclame is goud waard. Vraag tevreden klanten om je aan te bevelen bij anderen. Je kan ook vragen om een review of testimonial– geschreven of misschien zelfs gefilmd -, en die in de kijker zetten op je website en je sociale mediaprofiel.
Tip #6: geef de moed niet op
We geven het toe, het kan enige tijd duren vooraleer je een klantenbestand hebt opgebouwd. Geef vooral de moed niet op en blijf consistent inzetten op onze tips.
Neem een vlotte start met onze Starters academie!
Onze experten leggen je van A tot Z uit hoe je opstart als zelfstandige, hoe je je business-, financieel en marketingplan kan vormgeven, enz. Je kiest zelf welke gratis workshops je volgt en in welke volgorde.
Geschreven door
Director Starters en Zelfstandigen bij Acerta