Eenmalig vervallen cheques activeren, het kan!
Je medewerkers kunnen sinds 1 december vervallen maaltijdcheques, ecocheques of consumptiecheques reactiveren voor een nieuwe periode van drie maanden.
De cheques die je toekent aan je medewerkers hebben een beperkte geldigheid. Zo zijn maaltijdcheques een jaar geldig vanaf de datum van de storting op de elektronische maaltijdchequerekening, terwijl ecocheques twee jaar geldig blijven. De consumptiecheques die tot eind 2021 toegekend konden worden, zijn ook een jaar geldig en vervallen dus binnenkort.
Om er voor te zorgen dat alle medewerkers de hen toegekende bedragen toch kunnen besteden, werd de wettelijke basis voor deze cheques aangepast. Je medewerkers hebben sinds 1 december het recht om eenmalig een reactivering van de vervallen bedragen te vragen. Dit is bovendien gratis. De aanvraag dient wel te gebeuren binnen de drie maanden na de oorspronkelijke vervaldatum. Is de aanvraag laattijdig, dan wordt een kost van 5 euro aangerekend aan de werknemer, tenzij deze kan aantonen dat de laattijdigheid het gevolg was van een situatie van overmacht.
Voor meer informatie over de reactiveringswerkwijze kan je terecht bij de erkende uitgiftemaatschappij die de cheques aan je medewerker heeft toegekend: Pluxee, Edenred of Monizze.