De 3 belangrijkste conclusies van onze jaarlijkse Summit
Meer dan 10 inspirerende sprekers, 390 minuten aan boeiende content en 500 enthousiaste deelnemers. De Acerta Summit was een succes en liet heel wat stof tot nadenken voor de aanwezige boekhouders en accountants. Inspireren en geïnspireerd worden was het doel van deze dag. Wij geven je alvast onze drie hoofdconclusies.
Verandering is de continuïteit
Je hebt het vast al gemerkt. Je organisatie en de arbeidsmarkt ondergaan grondige veranderingen. Vergis je niet, veranderingen gebeuren niet op een specifiek moment, maar ze zijn een continu proces. Dat kan best bedreigend lijken, maar wanneer je veranderingen als een opportuniteit benadert kan je de uitdagingen het hoofd bieden. De toekomst is niet iets wat je louter overkomt. Je bouwt zelf mee aan de toekomst. Het helpt je om future proof te zijn. En dat is nodig, want 90% van de boekhouders en accountants zien veel of zeer veel veranderingen op zich afkomen.
Digitalisering als opportuniteit
In 2017 verwachtte 47% van de werkgevers dat de impact van digitalisering zich over 3 tot 5 jaar zou manifesteren. We zijn ondertussen 2019. Digitalisering, robotisering en artificiële intelligentie hebben hun impact op je organisatie. Neem bijvoorbeeld de enorme hoeveelheid aan data, big data, die we tot onze beschikking hebben. De kunst is om deze data te gebruiken, en niet te vertrekken vanuit je eigen buikgevoel. Als je vandaag je beslissingen niet baseert op data, dan riskeer je de verkeerde weg in te slaan.
Natuurlijk zullen de digitale skills van je personeel moeten groeien om mee te kunnen met de toekomst. In tijden van arbeidskrapte ga je beter creatieve oplossingen zoeken. Uit onderzoek blijkt dat 54% van de medewerkers vindt dat zijn talenten niet juist benut worden, en zelfs 44% vindt dat zijn talenten onderbenut worden. Je focust dus beter op het groeipotentieel van je medewerker om hem of haar mee te nemen in je veranderende organisatie van de toekomst.
De boekhouder en accountant van de toekomst
Niet alleen je organisatie verandert, maar ook je klanten en hun verwachtingen veranderen. Tegenwoordig moet alles sneller en gemakkelijker gaan. Bovendien gaan de klanten op zoek naar een oplossing op maat. Daarvoor kijken ze, steeds meer, in de richting van hun boekhouder of accountant. Ze verwachten dus dat hun accountant of boekhouder hen adviseert. De digitalisering speelt hier natuurlijk ook een rol in. Dankzij de digitalisering zijn er nieuwe technologieën en efficiëntere werkprocessen, waardoor de boekhouder en accountant meer tijd hebben om een rol van consultant op zich te nemen. Vergeet alleen niet dat technologie geen doel op zich is. Een goede en persoonlijke klantbeleving is dat wel.