Berekening voordeel alle aard van bedrijfswagens in 2024
Het voordeel alle aard (VAA) van fossiele bedrijfswagens in 2024 kan berekend worden. Vorige week werd binnen de federale regering een akkoord bereikt voor de bepaling van de referentie-CO2-uitstoot. De hervormde berekeningsmethode houdt rekening met het volledige wagenpark, zodat mensen die geen keuze hadden voor een elektrische bedrijfswagen of met productievertragingen te maken hadden, niet onnodig worden getroffen.
Referentie-CO2-uitstoot voor 2024
- Diesel: 65 g/km (t.o.v. 67 g/km in 2023)
- Benzine, lpg of aardgas: 78 g/km (t.o.v. 82 g/km in 2023)
Waarom was de referentie-uitstoot nog niet bekend?
De publicatie ervan in het Belgisch Staatsblad is vertraagd door de opkomst van elektrische wagens. Aangezien het VAA van bedrijfswagens met alleen een benzine- of dieselmotor afhankelijk is van de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw geregistreerde voertuigen, dreigt het belastbaar voordeel voor dit type voertuigen nu aanzienlijk te stijgen. Momenteel zoekt de federale overheid naar een oplossing om deze forse stijging te verzachten. Het minimumbedrag van het VAA is wel reeds gekend, namelijk 1600 euro per jaar.
Zonder de exacte CO2-coëfficiënt is het niet mogelijk om nauwkeurige loonberekeningen te maken. Alle Belgische sociale secretariaten moesten voorlopig teruggrijpen naar de referentie-uitstoot van 2023 voor de berekening van het VAA, en nadien een correctie doorvoeren met terugwerkende kracht.
Berekening VAA elektrische bedrijfswagens
Voor de berekening van het VAA van elektrische bedrijfswagens geldt nog steeds een CO2-percentage van 4 %.
Wat verandert er voor werknemers?
Naast de nieuwe referentie-CO2-uitstoot, werd er ook beslist om het jaarplafond van de fietsvergoeding naar 3.500 euro per jaar te verhogen en de tussenkomst in treinabonnementen van 56% naar 71,8% te verhogen. Lees er alles over